Spotify gaat muziek aanbieden voor mobiele gebruikers. Die moeten dan wel advertenties tussen nummers door voor lief nemen.

Dat schrijven The Wall Street Journal en Bloomberg donderdag op basis van ingewijden. Op 11 december zou Spotify de nieuwe dienst onthullen tijdens een evenement op het kantoor in New York.

Op de desktop en laptop kun je al 10 uur gratis muziek luisteren per maand, ook met advertenties. Om Spotify mobiel te gebruiken moet je nu 10 euro per maand betalen. Voor dat geld kun je onbeperkt nummers beluisteren zonder reclame tussendoor.

Hoe werkt het?

Het Zweedse bedrijf dat in 2006 is opgericht zou volgens anonieme bronnen drie grote platenmaatschappijen zover hebben gekregen dat ze akkoord gaan met het mobiele abonnement. Daarbij kunnen gebruikers maximaal vijftien liedjes kiezen, die in willekeurig volgorde worden afgespeeld met reclames tussendoor.

Als een muziekliefhebber minder liedjes selecteert, vult Spotify het aantal nummers automatisch aan tot vijftien. Om de liedjes af te spelen is een internetverbinding nodig.

Met het gratis mobiele abonnement hoopt Spotify meer gebruikers aan te trekken. De dienst heeft inmiddels twintig miljoen leden, waarvan er zes miljoen betalen.

Streaming steeds populairder

Het streamen van muziek wordt steeds populairder. Spotify moet daarbij opboksen tegen concurrenten als Deezer en het Amerikaanse Pandora. Ook Google is onlangs op deze markt gedoken.

Vorig jaar zagen diensten als Spotify en Deezer het aantal abonnement verdriedubbelen tot bijna 30 miljoen. Over een jaar of twee zullen de inkomsten uit digitale muziek die van cd’s en platen overtreffen, voorspelde onderzoeksbureau PwC onlangs in een rapport.

Lees ook

Waarom Spotify zangeres Adele afwees

Liedje 1 miljoen keer gestreamd, opbrengst 42 dollar

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl